Newsroom
For press inquiries, please contact: presskontakt@mprt.se
-
TV4 Nyheterna fälls för manipulerad bildsekvens
I ett inslag i TV4 Nyheterna, som handlade om en fängslad forskare i Iran, visades en manipulerad bildsekvens. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på saklighet.
-
TV-trender 2024
Ägandet flyttar utomlands och strömmad tv ökar. Det är två trender som beskrivs i rapporten Svensk marknad för tv och strömmad tv.
Medieutveckling -
Ansökan till EU:s expertgrupp om politisk reklam nu öppen
EU-kommissionen inrättar en ny expertgrupp bestående av tillhandahållare av politiska reklamtjänster, till exempel kommunikationsbyråer och utgivare som publicerar politisk reklam. Det går att ansöka om att delta i gruppen fram till och med den 10 december 2025.
Europeiska regelverk, Media Board -
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
Medie- och informationskunnighet -
Bilder ska underlätta skärmsamtal med föräldrar
Nu kan Mediemyndigheten presentera nya samtalsbilder om skärmanvändning för dig som i din yrkesroll möter föräldrar till små eller större barn i åldrarna 0–5 respektive 6–12 år.
Barn och unga Medie- och informationskunnighet Safer Internet Centre -
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Granskningsnämndens beslut -
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
Medieutveckling -
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
-
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
Europeiska regelverk, Media Board -
Nytt föräldramaterial - utskick till hela Sverige
Mediemyndigheten lanserar idag digitala guider om föräldrainställningar i mobiler, spel och sociala medier. Guiderna finns publicerade på myndighetens webbplats och nämns i en folder som Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten nu skickar ut till föräldrar som har barn mellan 6–13 år i hela Sverige.
Barn och unga