Nyhetsrum
I vårt nyhetsrum kan du läsa pressmeddelanden, nyheter och vår medieblogg. Här finns även våra logotyper och pressbilder.
Prenumerera på våra nyheter och pressmeddelanden
Presstjänst hanterar endast förfrågningar från journalister och media. Välkommen att kontakta oss via e-post: presskontakt@mediemyndigheten.se
Här kan du ladda ner Mediemyndighetens logotyp för tryck och webb. Logotypen får aldrig förändras eller manipuleras.
Mediemyndighetens logotyp för tryck CMYK.pdf
Mediemyndighetens logotyp blå för webb.png,
Mediemyndigehtens logotyp vit för webb.png
Här hittar du pressbilder som får användas i redaktionella sammanhang.
Ange alltid källa.
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 1
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 2
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 3
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 4
-
Mediemyndigheten lanserar utbildning för att stärka befolkningen
Är du en medveten medieanvändare? Mediemyndigheten lanserar idag webbutbildningen Mediemedveten.se - en nationell satsning som ska stärka individer som medvetna medieanvändare i en tid av artificiell intelligens och desinformation.
Medie- och informationskunnighet -
Bilder ska underlätta skärmsamtal med föräldrar
Nu kan Mediemyndigheten presentera nya samtalsbilder om skärmanvändning för dig som i din yrkesroll möter föräldrar till små eller större barn i åldrarna 0–5 respektive 6–12 år.
Barn och unga Medie- och informationskunnighet Safer Internet Centre -
P1 Morgon fälls för partiskt inslag om Mossad
I ett inslag i P1 Morgon om den israeliska underrättelsetjänsten Mossad beskrevs Mossad på ett värderande sätt. Inslaget fälls av granskningsnämnden eftersom det stred mot kravet på opartiskhet.
Granskningsnämndens beslut -
Ungdomspanelen en viktig del i arbetet för att göra nätet tryggare
Alexander Rydberg och Lova Hådding är två av tolv personer i Safer Internet Centres ungdomspanel. Panelen är en viktig del i Safer Internet Centres arbete för att göra internet till en trygg och säker plats för barn och unga. Just nu arbetar de med ett projekt inför Safer Internet Day.
Barn och unga Safer Internet Centre -
Svenska nyhetsmedier ökar sina intäkter
Under 2024 ökade svenska nyhetsmedier sina intäkter med cirka 1 procent till 13,9 miljarder kronor. Bakom ökningen står bland annat växande prenumerationsintäkter. Det visar Mediemyndighetens nya rapport Svensk marknad för nyheter.
Medieutveckling -
TV4:s Förrädarna fälls - tröjtryck gynnade varumärke
I ett avsnitt av TV4 programmet Förrädarna bar en av deltagarna en tröja med ett tryck som föreställde en vinmärkesetikett. Ovanför trycket stod även en del av vinmärkets namn. Enligt granskningsnämnden innebar detta ett otillbörligt gynnande av varumärket.
-
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
Europeiska regelverk, Media Board -
Nytt föräldramaterial - utskick till hela Sverige
Mediemyndigheten lanserar idag digitala guider om föräldrainställningar i mobiler, spel och sociala medier. Guiderna finns publicerade på myndighetens webbplats och nämns i en folder som Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten nu skickar ut till föräldrar som har barn mellan 6–13 år i hela Sverige.
Barn och unga -
Kampanj för balanserad skärmanvändning
I dagarna får alla i Sverige som har barn mellan 6 och 13 år en folder i sin brevlåda med Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten som avsändare. Foldern innehåller tips och råd om barns skärmanvändning.
Barn och unga -
Två inslag i TV4:s Nyhetsmorgon fälls
Granskningsnämnden fäller två olika inslag i TV4:s Nyhetsmorgon. De båda inslagen stred mot kravet på saklighet.
Granskningsnämndens beslut