Utgivningsbevis och databaser
Här hittar du information om utgivningsbevis för webbplatser, databaser och periodiska skrifter. Du kan läsa om vilka kriterier som måste uppfyllas för att få ett utgivningsbevis, hur du ansöker och vad som ingår i bedömningsprocessen. Dessutom förklarar vi vilka regler och skyldigheter som gäller när du har fått ditt utgivningsbevis. Du kan också läsa om nyhetsbrev och när ett nyhetsbrevsutskick behöver registreras hos oss.
Webbplatser och databaser
Webbplatser och databaser som omfattas av det automatiska grundlagsskyddet ska registreras hos oss. För att omfattas av det automatiska grundlagsskyddet ska flera kriterier uppfyllas. Ett av grundkriterierna är att ni är ett traditionellt massmedieföretag.
Du som driver en webbplats men inte är ett traditionellt massmedieföretag kan också få den grundlagsskyddad. Genom att ansöka om ett utgivningsbevis från oss får din webbplats samma skydd som ett massmediums webbplats.
Begreppet databas i grundlagen syftar till en sammanhållen produkt som publiceras på internet. En databas är i de flesta fall en webbplats, men kan även vara en app till smarta telefoner och surfplattor.
Är ni ett traditionellt massmedieföretag som driver en webbplats som omfattas av det automatiska grundlagsskyddet ska ni registrera webbplatsen hos oss. För att räknas som ett massmedium ska ni uppfylla vissa kriterier.
Yttrandefrihetsgrundlagen definierar ett traditionellt massmedieföretag som:
- Redaktioner för periodiska skrifter
- Radio- och tv-redaktioner (inte webbredaktioner)
- Tryckerier
- Bok- och musikförlag (inte endast för digitala produkter)
- Nyhetsbyråer
Vi prövar inte om databasen har ett automatiskt grundlagsskydd, den bedömningen måste du som anmälare själv göra.
För att en databas (till exempel webbplatser eller appar) ska kunna omfattas av grundlagsskyddet krävs det bland annat att:
- Webbplatsen är tillgänglig för allmänheten
- Det är besökaren själv som aktivt söker upp den
- Webbplatsen är väl avgränsad och framstår som en sammanhållen produkt, exempelvis genom enhetlig formgivning
- Innehållet inte kan ändras av någon annan än redaktionen
Diskussionsforum och artikelkommentarer som inte är förhandsmodererade omfattas inte av grundlagsskyddet och måste avskiljas från den övriga webbsidan.
Ni registrerar webbplatsen i vår e-tjänst. Vid registreringen anger ni uppgifter om själva webbplatsen och vem som driver den. Ni behöver även ange en ansvarig utgivare för webbplatsen samt skicka in bilagor som intygar uppgifterna.
Utgivningsbevis för webbplatser och databaser
Privatpersoner, företag och organisationer kan ansöka om ett frivilligt utgivningsbevis hos oss. Ett utgivningsbevis gör att din webbplats eller databas omfattas av grundlagsskydd. Det ger dig samma grundlagsskydd som de traditionella massmedierna får genom det automatiska skyddet. Ett frivilligt utgivningsbevis ger dig som exempel driver en blogg, nyhetssajt, digital bio eller driver en webbtjänst samma skydd som dig som publicerar i tidningar, radio och tv.
Förutom att ett utgivningsbevis ger dig en del rättigheter så medför det även en del skyldigheter. Ett frivilligt utgivningsbevis gäller i 10 år och kan därefter förnyas. En sådan ansökan görs på samma sätt som en ursprunglig.
Med ett utgivningsbevis blir din webbplats eller databas grundlagsskyddad enligt Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Det innebär att:
- det gäller särskilda ansvarsregler för yttrandefrihetsbrott,
- det är utgivaren som ansvarar för det som publiceras,
- meddelare har rätt att vara anonyma – vilket innebär att myndigheter inte får efterforska deras namn och journalister får inte avslöja meddelarens identitet,
- myndigheter inte får förhandsgranska eller försvåra publicering (censurförbud).
Du har även möjlighet att publicera uppgifter som annars inte skulle vara tillåtet enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Förordningen tillåter att det görs undantag från reglerna om personuppgiftsbehandling för webbplatser med utgivningsbevis för att på så sätt upprätthålla rätten till yttrandefrihet.
Av grundlagen framgår dock att den inte hindrar att det i lag meddelas föreskrifter om förbud för publicering av känsliga personuppgifter, exempelvis uppgifter om hälsa om det finns särskilda integritetsrisker med publiceringen.
Yttrandefrihetsgrundlagen syftar till att tillförsäkra enskilda (var och en) en rätt att gentemot det allmänna uttrycka sig i vissa massmedier. En ansökan om utgivningsbevis för en databas ska beviljas om förutsättningarna för utfärdande är uppfyllda. Vid en sådan prövning har Mediemyndigheten tidigare inte tagit hänsyn till om den som ansöker om utgivningsbevis är en statlig, regional eller kommunal myndighet. Myndigheten har nu ändrat sin praxis. Det innebär att varje ansökan från en myndighet, region eller kommun kommer att granskas utifrån inställningen om den enskildes rätt gentemot det allmänna. Det kan leda till att en ansökan om utgivningsbevis för t.ex. en myndighets eller kommuns webbplats avslås.
Läs mer vad det innebär att vara ansvarig utgivare
Hur du ansöker om utgivningsbevis
Om du anser att din webbplats eller databas uppfyller de kriterier som ställs kan du ansöka om ett frivilligt utgivningsbevis från oss.
För att kunna få ett utgivningsbevis måste webbplatsen eller databasen uppfylla följande kriterier:
- Den är tillgänglig för allmänheten.
- Den tillhandahålls på särskild begäran, det vill säga att besökaren aktivt söker upp den.
- Den är väl avgränsad och framstår som en sammanhållen produkt, exempelvis genom enhetlig formgivning.
- Den kan inte ändras av någon annan än redaktionen.
- Den har ett namn som innehåller ett domännamn eller motsvarande.
- Dessutom måste webbplatsen eller databasen även uppfylla följande:
- Den ska ha anknytning till Sverige, bland annat genom att redaktionen finns här.
- Den ska ha en ansvarig utgivare.
- Den ska ha ett namn som inte kan förväxlas med någon annan databas som finns registrerad hos oss.
Ett frivilligt utgivningsbevis ansöks via vår e-tjänst Ansökan om utgivningsbevis för databas inkl ändringar. Du behöver även skicka med efterfrågade dokument samt betala in en ansökningsavgift. Avgiften måste vara betald för att vi ska behandla din ansökan. Vi kan inte utfärda kvitton på utförda betalningar av registreringsavgifter. Utgivningsbeviset blir ditt kvitto på att inbetalning gjorts.
När vi bedömer din ansökan får vi endast titta på om webbplatsen eller databasen uppfyller de kriterier som finns uppställda. Vi får inte titta på innehållet. Det innebär att det som publiceras, i vilket syfte och vem som står bakom webbplatsen inte ligger till grund för vår bedömning om webbplatsen ska få ett utgivningsbevis eller inte.
Det här gäller när du fått ett utgivningsbevis
När du fått ett utgivningsbevis så är din webbplats eller databas grundlagsskyddad enligt YGL i 10 år. För att få behålla skyddet så måste verksamheten alltid uppfylla de förutsättningar som gäller för utgivningsbeviset. Om du inte följer dessa regler kan vi återkalla ditt utgivningsbevis.
- Verksamheten ska ha påbörjats inom sex månader från den dag utgivningsbeviset utfärdades.
- En ansvarig utgivare ska alltid finnas.
- Databasens namn, tillhandahållare och utgivare ska publiceras i alla de tillhandahållanden som beviset gäller för (såsom webbplats, applikation eller pushtjänst). Uppgifterna ska vara lättillgängliga, tydliga och anges i anslutning till varandra.
- Om exempelvis databasens namn, tillhandahållare eller utgivare ändras ska detta meddelas till oss.
- Innehållet i databasen ska endast kunna ändras av den som driver verksamheten. Om det finns delar som kan ändras av någon annan – till exempel kommentarsfält, chattar eller diskussionsforum – måste dessa tydligt avskiljas från resten av innehållet.
- Allt innehåll som publiceras ska dokumenteras och behållas i sex månader efter att det tagits bort från databasen.
Om vi upptäcker att du inte följer reglerna och du efter påpekande inte åtgärdar felen så kan vi återkalla utgivningsbeviset. Några av de vanligare orsakerna till att vi återkallar skyddet är bland annat:
- En behörig utgivare saknas.
- Databasens innehåll kan ändras av någon annan än den som driver verksamheten.
- Verksamheten inte påbörjats inom sex månader från den dag då utgivningsbeviset utfärdades.
- Den som drev verksamheten anmält att den upphört.
Om databasen är inaktiv och inte riktad till allmänheten sex månader efter utfärdandet kan utgivningsbeviset komma att återkallas.
Utgivningsbevis för periodisk skrift
En periodisk skrift är en tryckt tidskrift som kommer ut regelbundet enligt en utgivningsplan. Den kommer ut med minst fyra nummer per år och har en bestämd titel.
De grundlagar som styr vad vi får skriva i tryckta tidskrifter är tryckfrihetsförordningen (TF) och yttrandefrihetsgrundlagen (YGL). Lagarna innehåller bestämmelser om tryckfrihetsbrott respektive yttrandefrihetsbrott. Det som du skriver i tryckta skrifter omfattas alltså inte av bestämmelserna i brottsbalken.
I tryckfrihetsförordningen står att periodiska skrifter behöver utgivningsbevis. Utgivningsbeviset visar vem som ansvarar för innehållet i den periodiska skriften.
Här kommer du så småningom hitta all information du behöver för att ansöka om utgivningsbevis för en periodisk skrift.
Från och med den 1 januari 2025 kommer Mediemyndigheten att ta över ansvaret för utgivningsbevis för periodiska skrifter. Fram till dess ska du höra av dig till Patent- och registreringsverket (PRV) för alla ärenden.
Efter tio år måste du förnya ditt utgivningsbevis, annars slutar det att gälla.
Uppgift om sista förnyelsedag finns i utgivningsbeviset samt i informationsbrev om förnyelse av utgivningsbevis. Tänk på att utgivningsbeviset gäller t.o.m. sista förnyelsedag, därefter upphör utgivningsbeviset att gälla.
Du får skriftlig information i god tid innan sista förnyelsedag. Du ansöker enklast om att förnya ditt utgivningsbevis genom att använda vår e-tjänst, med start i januari 2025.
Om du inte förnyar ditt utgivningsbevis slutar det att gälla. Du kan inte förnya ditt utgivningsbevis efter sista förnyelsedag genom att lämna in ansökan om förnyelse eller betala ansökningsavgift.
Om ägaren av det förfallna utgivningsbeviset vill erhålla identisk titel igen, måste en ny ansökan om utgivningsbevis lämnas in till oss på Mediemyndigheten, efter 1 januari 2025.
Vad är en periodisk skrift?
Med en periodisk skrift avses en tryckt skrift som enligt utgivningsplanen ska ges ut under en bestämd titel och vid särskilda tider komma ut med minst fyra nummer eller häften årligen. Dessutom innefattas löpsedlar och bilagor som hör till skriften. Skriften ska ha en ansvarig utgivare.
Vad är ett utgivningsbevis för periodiska skrifter?
Ett utgivningsbevis är ett intyg som gäller för en periodisk skrift. Utgivningsbeviset visar vem som är utgivare, och vem som ansvarar för innehållet i den periodiska skriften. En utgivare är alltid en fysisk person.
Var kan jag läsa mer om bestämmelserna för periodisk skrift?
Bestämmelserna om periodisk skrift styrs av Tryckfrihetsförordningen. Du hittar den här: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/tryckfrihetsforordning-1949105_sfs-1949-105/
Måste jag ha ett utgivningsbevis innan min tidning kommer ut?
Ja.
Vem kan skicka in en ansökan om utgivningsbevis för periodisk skrift?
Endast ägaren av den periodiska skriften kan skicka in en ansökan.
Hur länge gäller ett utgivningsbevis för periodisk skrift?
Det gäller i tio år från utfärdandedatumet.
Kostar det att göra ändringar, ex. byta utgivare?
Varje ändring kostar lite olika beroende vilken ändring du vill göra.
Mitt utgivningsbevis som tidigare utfärdats av PRV håller på att gå ut, ska jag förnya det hos Mediemyndigheten?
Mediemyndigheten tar över handläggningen av utgivningsbevis för periodisk skrift från och med 1 januari 2025. Fram till dess ska du höra av dig till Patent- och registreringsverket (PRV) för alla ärenden.
Vad gäller för mitt utgivningsbevis som redan utfärdats av PRV?
För ett redan utfärdat utgivningsbevis innebär det här ingen förändring. Om du däremot behöver ändra utgivare eller ägare så ska du efter årsskiftet vända dig till Mediemyndigheten för att ansöka om ändring.
Jag har en pågående ansökan om utgivningsbevis hos PRV, vilken myndighet ska jag ha kontakt med efter årsskiftet?
PRV handlägger alla ärenden till och med 31 december 2024. Om ärendet där efter inte skulle vara klart, kommer Mediemyndigheten att ta över handläggningen.
Vilka uppgifter ska framgå i en periodisk skrift?
I den periodiska skriften ska det finnas uppgift om utgivarens namn, vem som tryckt tidskriften samt ort och år för tryckning.
Vad är det som gör att en tryckt tidning är en periodisk skrift?
En periodisk skrift är en tidning, tidskrift eller någon annan tryckt skrift som har en bestämd titel och som ges ut minst fyra gånger per år.
Utskick av nyhetsbrev
Nyhetsbrev är en form av massutskick av e-post och det kräver inget tillstånd från oss. Men ett massutskick av e-post kan räknas som en radiosändning om det uppfyller vissa kriterier och då automatiskt omfattas av grundlagsskyddet. Om ditt utskick omfattas måste du registrera ditt nyhetsbrev hos oss.
Om ditt utskick uppfyller följande två kriterier omfattas det av grundlagsskyddet och ska registreras.
- Utskicket är riktat till allmänheten
- Samma meddelande skickas ut samtidigt till alla mottagare med samma information. Användarna ska alltså inte kunna skräddarsy innehållet.
Som avsändare av e-postutskicket så måste du spara meddelandet i sex månader.
Du registrerar webbsändningen via vår e-tjänst, Registrering av e-postutskick, och det är kostnadsfritt. I samband med registreringen ska du även ange en ansvarig utgivare samt skicka in vissa bilagor.
Följande bilagor behöver du skicka med i din ansökan
Företag ska skicka med:
- Registreringsbevis
Föreningar ska skicka med:
- Stadgar och protokoll som visar att stadgar har antagits.
- Vem eller vilka som har firmateckningsrätt.
- Uppgifter om vilka som sitter i styrelsen.
Bilagor för vid registrering av ansvarig utgivare:
- Personbevis
- Intyg från insolvensregistret som ni beställer från Bolagsverket
- Förvaltarfrihetsbevis
- Ett intygande att utgivaren åtar sig sitt uppdrag