Här kan du läsa rapporten "Barns och ungas influencers – en fokusgruppsstudie"
Barns perspektiv på influencers fokus i ny rapport
Influencers är viktiga i barns och ungas vardag – som förebilder, underhållning och för att passa in. Det beskriver barn och unga själva i en ny rapport från Mediemyndigheten.
Mer än hälften av alla barn i åldern 9-12 följer influencers, enligt undersökningar. Det finns forskning som visar hur influencers på olika sätt påverkar barn och unga – samtidigt så finns få studier om hur barn och unga själva ser på influencers. Vilka influencers följer barn och unga och varför?
Barns och ungas egna perspektiv är fokus i Mediemyndighetens rapport ”Barns och ungas influencers – en fokusgruppsstudie”, där barn har intervjuats om influencers.
Barn känner närhet till influencers
Rapporten visar hur barn och unga generellt förhåller sig positivt till influencers, som förebilder och en viktig källa till underhållning. Deltagarna beskriver hur influencers verkar ägna sig åt roliga, eftersträvansvärda saker som man kanske själv skulle vilja göra. Medan barn och unga gör skillnad mellan influencers och riktiga vänskapsrelationer, så beskriver deltagarna en särskild närhet till influencers. Den upplevda närheten är något som skiljer influencers från exempelvis kändisar.
Barnen som intervjuas beskriver sig också ha en medvetenhet kring de negativa sidorna av influencers – även om de ofta beskrivs som mindre viktiga.
– De ger själva uttryck för negativa aspekter med influencers, särskilt den påverkan och den makt influencers kan ha när de fungerar som förebilder. De barn och unga vi intervjuat nämner att influencers kanske inte alltid talar sanning eller ger en felaktig bild av verkligheten. Även de yngsta deltagarna har uttryckt den medvetenheten, säger Liv Agdalen, medarbetare vid Mediemyndigheten och en av författarna till rapporten.
Viktigt att följa influencers för att passa in
Deltagarna i studien beskriver hur influencers är viktiga inslag i vardagen och en integrerad del av den sociala tillvaron. I rapporten lyfts det fram att barn och unga verkar följa influencers till stor del baserat på vem som är ”populär”. Det behöver inte nödvändigtvis vara influencers man gillar – det viktiga är att följa ”rätt” konton, för att passa in och för att hålla sig uppdaterade och informerade.
Det finns alltså viktiga sociala dimensioner av att följa influencers, som något för barn och unga att samlas kring och diskutera tillsammans.
– Det har varit väldigt tydligt att influencers får en särskild roll som något man talar om med kompisarna. Det är något att samlas kring och prata om – som en uppdaterad variant av att titta på tv och prata om det man tittat på, säger Liv Agdalen.
Svårt för vuxna att tala om
Barnen som intervjuats uttrycker att vuxna inte alltid förstår influencers eller vad som händer på sociala medier. Samtidigt så finns det en vilja att tala mer om influencers med vuxna på olika sätt.
– Flera barn som vi intervjuat beskriver hur de vill prata mer om influencers och sociala medier med vuxna – i skolan och med föräldrar. Vissa av deltagarna säger att ålder kan göra att föräldrar inte förstår. Samtidigt lyfter flera att de visar innehåll på sociala medier hemma, men att det då är något mer specifikt, kanske en aktivitet man vill testa eller ett recept man vill laga.
Hur föräldrar och vuxna kan tala med sina barn om influencers lyfts bland annat i Mediemyndighetens föräldraguide ”Påverkas mitt barn av influencers?".
Fakta: ”Barns och ungas influencers – en fokusgruppsstudie”
Författarna David Cardell, Liv Agdalen och Martin Karlsson vid Mediemyndigheten har intervjuat 61 deltagare i mellan- och högstadieålder. Både pojkar och flickor har intervjuats och intervjuerna har skett i klassrumssituationer.
Rapporten har tagits fram som en del av Safer Internet Centre Sveriges arbete vid Mediemyndigheten. Arbetet med rapporten bygger på medel från EU-kommissionen och Vinnova.
Rapporten är en fortsättning på Mediemyndighetens forskningsöversikt ”Barn, unga och influencers – en forskningsöversikt” (2024).