Mediemyndigheten

Maries sida

Här övar jag på episerver.

Jag ska prova: 

  1. olika rubrikstorlekar
  2. punktlista
  3. att göra länkar
  4. att redigera en befintlig sida
  5. att publicera en ny sida
  6. att klippa in text från ett word-dokument

Globaliseringens effekt på mediemångfalden

Det svenska medielandskapet har byggt på en mångfald av lokala medier. De lokala och regionala tidningarna var länge ryggraden i det svenska medielandskapet, tidningsläsandet var högt och omfattade alla sociala grupper. Dagspressen var den naturliga platsen för lokala nyheter, opinionsbildning och debatt. Förutom de lokala tidningarna fanns det också ett fåtal rikstäckande morgontidningar och två kvällstidningar samt radio och tv i allmänhetens tjänst.

Närradio är de ideella föreningarnas radio. Om du vill sända närradio måste du ansöka om ett tillstånd från oss. Vi kan lämna tillstånd till ideella föreningar och trossamfund som har anknytning till sändningsområdet. Även närradioföreningar kan få tillstånd att sända närradio. En närradioförening är en förening av flera tillståndshavare i ett sändningsområde.

Ansök om tillstånd för analog radio

Medielandskapet har förändrats över tid – från att det blev tillåtet med reklamfinansierad radio- och tv, till att sedan omvälvas i allt snabbare takt med digitalisering och bredbandsutbyggnaden.

Nu ser vi en globalisering av det tidigare svenska, lokala medielandskapet, vilket har tagit sig uttryck i att några globala aktörer har skapat sig en mycket stark position på den svenska mediemarknaden. Det handlar om teknikbolag som har utvecklat system, sökmotorer och användarvänliga konsumentprodukter som smarta mobiler och surfplattor. Det handlar också om nya medietjänster som sociala medier och streamingtjänster. De globala aktörerna har på kort tid tagit en betydande andel av både mediekonsumenternas tid och annonsköparnas budget. De traditionella medierna tappar i räckvidd och upplaga. Affärsmodellerna är i gungning. Trots omsättningsrekord på reklammarknaden under 2019 så hamnade tillväxten framförallt hos de digitala plattformarna och i synnerhet då Google och Facebook. Närmare 6 av 10 reklamkronor investerades i digitala plattformar och ungefär 69 procent av detta gick till de utomnordiska aktörerna.

Därtill kommer att teknikutveckling är resurskrävande. De svenska mediebolagen måste fortsätta satsa på flera distributionsformer parallellt, vilket påverkar de svenska mediebolagens lönsamhet. Samordning, kostnadsbesparingar och skalfördelar är en förutsättning för att nå lönsamhet vilket talar för att redan stora aktörer kommer att växa ytterligare. Den svenska radio- och tv-marknaden kännetecknas sedan flera år av ett fåtal ägare. Utvecklingen av ägarstrukturen på tidningsmarknaden går åt samma håll.

 

En bild
Det här är bildtexten

Risk för minskat utbud av svenska nyheter

Förutom att den svenska marknaden är begränsad är språkområdet litet och det är förhållandevis få som utgör målgruppen för ett lokalt, regionalt och nationellt medieutbud. Allt talar för att fler globala aktörer kommer att etablera sig på den svenska mediemarknaden och på sikt kan det leda till ett minskat utbud av innehåll på svenska och innehåll som granskar och speglar svenska förhållanden och värderingar.

Här kan du läsa myndighetens rapport om Medieekonomi.