Många kanaler tillgängliggör innehåll på sina play-tjänster och använder liknande symboler för att märka upp dem.
För dig som konsument
På de här sidorna kommer du att hitta information om olika tillgänglighetstjänster och vad du som konsument kan förvänta dig av olika kanaler och play-tjänster när det gäller att tillgängliggöra innehåll i radio och tv.
Det finns idag vissa krav på att tv-sändningar ska vara tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Däremot finns inte några krav på att tillgängliggöra radio genom tillgänglighetstjänster, till exempel att texta eller tolka radioprogram.
Tillgänglighetskrav för public service-företagen
När det gäller tv-program från public serviceföretagen Sveriges Television AB (SVT) och Sveriges Utbildningsradio AB (UR) är det regeringen som beslutar om omfattningen av tillgänglighetskraven. SVT och UR ska tillgängliggöra program enligt vissa kvoter för textning, teckenspråkstolkning, syntolkning och uppläst text.
Tillgänglighetskrav för övriga kanaler
Omfattningen av tillgänglighetskraven för övriga svenska programföretag beslutas av Myndigheten för press, radio och tv. Myndighetens krav gäller tv-kanaler som sänds från Sverige.
För flera kanaler och play-tjänster gäller särskilda krav på tillgänglighet:
- TV3
- TV4
- TV6
- Sjuan
- TV8
- TV10
- TV12
- TV4 Play
- Viaplay
- HBO Nordic
För övriga kanaler som sänds från Sverige gäller inga kvoter som innebär att exempelvis en viss andel av sändningarna måste textas. Däremot finns en generell skyldighet att främja tillgängligheten av program på svenska för personer med funktionsnedsättning.
Så följer vi upp kanalernas arbete
Olika instanser följer upp hur tillgänglighetskraven uppfylls. Granskningsnämnden för radio och tv följer upp hur SVT och UR uppfyller sina krav. Myndigheten för press, radio och tv granskar övriga tv-kanaler som sänds från Sverige.
Myndigheten och granskningsnämnden prövar vanligtvis inte hur varje enskilt program uppfyller kraven. Istället görs årliga uppföljningar av hur kraven efterlevs.
För dig som har frågor eller synpunkter om tillgängligheten
Du som har frågor eller vill lämna synpunkter gällande tillgängligheten i radio och tv, för personer med funktionsnedsättning, kan kontakta oss via vår Kontaktpunkt. Inkomna synpunkter från dig som konsument kan ge oss värdefull kunskap i vårt arbete för att följa och förbättra tillgängligheten i radio eller tv. Men vi kan tyvärr inte hantera eller lösa problem med till exempel teknisk utrustning och bristande tillgänglighet i enskilda fall.