Nyhetsrum
I vårt nyhetsrum kan du läsa pressmeddelanden, nyheter och vår medieblogg. Här finns även våra logotyper och pressbilder.
Prenumerera på våra nyheter och pressmeddelanden
Presstjänst hanterar endast förfrågningar från journalister och media. Välkommen att kontakta oss via e-post: presskontakt@mediemyndigheten.se
Här kan du ladda ner Mediemyndighetens logotyp för tryck och webb. Logotypen får aldrig förändras eller manipuleras.
Mediemyndighetens logotyp för tryck CMYK.pdf
Mediemyndighetens logotyp blå för webb.png,
Mediemyndigehtens logotyp vit för webb.png
Här hittar du pressbilder som får användas i redaktionella sammanhang.
Ange alltid källa.
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 1
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 2
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 3
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 4
-
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
Europeiska regelverk, Media Board -
Nytt föräldramaterial - utskick till hela Sverige
Mediemyndigheten lanserar idag digitala guider om föräldrainställningar i mobiler, spel och sociala medier. Guiderna finns publicerade på myndighetens webbplats och nämns i en folder som Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten nu skickar ut till föräldrar som har barn mellan 6–13 år i hela Sverige.
Barn och unga -
Kampanj för balanserad skärmanvändning
I dagarna får alla i Sverige som har barn mellan 6 och 13 år en folder i sin brevlåda med Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten som avsändare. Foldern innehåller tips och råd om barns skärmanvändning.
Barn och unga -
Två inslag i TV4:s Nyhetsmorgon fälls
Granskningsnämnden fäller två olika inslag i TV4:s Nyhetsmorgon. De båda inslagen stred mot kravet på saklighet.
Granskningsnämndens beslut -
Riksdagen antar nya regler för kommersiell radio
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om att införa nya regler för kommersiell radio.
Mediemyndigheten Regelverk -
Ny statistik - Användningen av digitala medier minskar bland yngre barn
Nu släpper Mediemyndigheten Ungar & medier 2025 som visar att föräldrar är mer restriktiva med att ge mobiltelefoner till sina yngre barn och att läsandet av böcker och tidningar fortsätter att öka. Dessutom får allt fler tonåringar obehagliga bilder i sina sociala medier.
Barn och unga Medieutveckling -
Fem fällningar i granskningsnämnden
Granskningsnämnden fäller sammanlagt fem inslag: Tre i SVT, ett i P1 Godmorgon världen och ett i TV4 Nyheterna.
-
Regeringen föreslår ny lagstiftning som komplement till EU:s förordning om politisk reklam
Regeringen har lämnat en proposition med förslag till en ny lag som innehåller kompletterande bestämmelser till EU-förordningen om politisk reklam. Förslagen innebär utökade och delvis nya arbetsuppgifter för Mediemyndigheten. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.
Europeiska regelverk, Media Board Mediemyndigheten -
190 ansökningar om mediestöd för 2026
190 ansökningar om mediestöd för 2026 har kommit in till Mediemyndigheten under ansökningsperioden. Nu börjar handläggningen av ansökningarna och avsikten är att mediestödsnämnden ska fatta beslut om fördelningen i december.
Mediestöd -
Ge synpunkter på förslag till nya föreskrifter för kommersiell radio
I slutet av november kommer Mediemyndigheten att utlysa nya sändningstillstånd för kommersiell radio som börjar gälla den 1 augusti 2026. Inför utlysningen har myndigheten tagit fram utkast till föreskrifter, en konsekvensutredning samt en promemoria om den kommande tillståndsgivningen.
Mediemyndigheten Regelverk