Ny granskning av Tiktoks påverkan på barn och unga
Allt fler initiativ tas för att stärka minderårigas skydd på internet. Det senaste i raden är en granskning av videoappen Tiktok som initierats av åtta amerikanska delstater.
Det som ska granskas är om appen har en negativ påverkan på barns och ungas fysiska och mentala hälsa och om den bryter mot konsumentlagstiftningen. Granskningen ska även omfatta appens interaktionsdesign eller ”tekniker som Tiktok använder för att driva engagemang, öka tiden som spenderas i appen och användningsfrekvensen”.
Granskningen, som ska genomföras i Kalifornien, Florida, Kentucky, Massachusetts, Nebraska, New Jersey, Tennessee och Vermont, offentliggörs bara dagar efter att den amerikanske presidenten Joe Biden uttalade sig för ett totalförbud på målinriktad marknadsföring till barn.
- De senaste åren har forskningen om psykisk ohälsa och användning av sociala medier vuxit explosionsartat. Det har kommit en del studier som pekar mot att det finns kopplingar mellan användningen och sämre psykiskt välbefinnande, men mycket arbete återstår innan vi kan säga något med säkerhet. Statens medieråd har publicerat forskningsöversikten Digitala medier och psykisk ohälsa hos barn och ungdomar på området och myndigheten deltar även i arbetet med att ta fram underlag inför en kommande nationell strategi på området psykisk hälsa och suicidprevention, säger Yvonne Andersson, analytiker vid Statens medieråd.
En av de mest populära apparna
Tiktok, som är en delningstjänst för korta videoklipp, är en av de mest populära apparna bland svenska barn, även i åldrar under den rekommenderade 13-årsgränsen. Trots att minderåriga ägnar mycket tid i denna och andra appar finns det idag ingen svensk lagstiftning som specifikt förbjuder reklam riktad till minderåriga på internet.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på dåvarande Statens medieråds hemsida den 3 mars 2022.