Mediemyndigheten

Viktigt att prata om barns skärmtid

Studier visar att mycket skärmtid med ouppnåeliga skönhetsideal ger unga personer sämre humör, och att små barn får sämre språkutveckling med mycket skärmtid.

Studier visar att unga människor som möter ouppnåeliga skönhetsideal i digitala medier får sämre humör och tycker sämre om sin egen kropp.

Det rapporterar Sveriges Radio P1:s Vetenskapsradion om måndag 4 april.

Onormala skönhetsideal har vi länge kunnat möte i reklam och populärkultur, så budskapen är inte nya i sig. Skillnaden är den relativa tid vi exponeras för dem idag via vårt internetsurfande. På internet finns också algoritmer som riktar budskapen mot oss så att de kan bli än mer inensiva.

Sissela Nutley, forskare i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet (KI) påpekar att sociala medier och spel i mobilen kan skapa lika starkt beroende i hjärnan som nikotin – inte minst hos individer med något slags sårbarhet.

Digitala medier kan skapa psykisk ohälsa

Att digitala medier kan skapa psykisk ohälsa finns det en forskningsöversikt kring författad av Sissela Nutley och Lisa Thorell, Institutionen för klinisk neurovetenskap, KI. Rapporten är framtagen av Statens medieråd.

Lisa Thorell säger till Vetenskapsradion att många andra länder har kommit längre när det gäller förståelsen för att begränsa barns skärmtid. Förutom att barn kan må dåligt av själva innehållet stjäl skärmen också viktig sömntid.

WHO har slagit fast att barn inte ska hålla på med sociala medier under första levnadsåret.

- Ju mer tid vid skärmar, desto sämre språkutveckling, säger Sissela Nutley.

Passar inte små barn

Digitala medier passar inte in i den typ av stimulans som riktigt små barn behöver, därför ska försiktighetsprincipen gälla, säger hon. Om man bygger upp vanor i vardagen där skärmen är i centrum gillrar man en fälla för sig själv. Men det går att backa ur fällan.

- Därför är det viktigt att prata om det här, säger Sissela Nutley.

Den här artikeln publicerades ursprungligen på dåvarande Statens medieråds hemsida, den 4 april 2022. Från och med den 1 januari 2024 bildade Statens medieråd och Myndigheten för press, radio och tv Mediemyndigheten.