Nyhetsrum
I vårt nyhetsrum kan du läsa pressmeddelanden, nyheter och vår medieblogg. Här finns även våra logotyper och pressbilder.
Prenumerera på våra nyheter och pressmeddelanden
Presstjänst hanterar endast förfrågningar från journalister och media. Välkommen att kontakta oss via e-post: presskontakt@mediemyndigheten.se
Här kan du ladda ner Mediemyndighetens logotyp för tryck och webb. Logotypen får aldrig förändras eller manipuleras.
Mediemyndighetens logotyp för tryck CMYK.pdf
Mediemyndighetens logotyp blå för webb.png,
Mediemyndigehtens logotyp vit för webb.png
Här hittar du pressbilder som får användas i redaktionella sammanhang.
Ange alltid källa.
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 1
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 2
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 3
Jan-Olof Lind, generaldirektör Mediemyndigheten - porträtt 4
-
EU:s förordning om politisk reklam börjar nu gälla
Idag börjar EU:s förordning om politisk reklam att tillämpas i Sverige. Syftet är ökad transparens kring politiska reklamtjänster och att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU. Mediemyndigheten står för den huvudsakliga tillsynen av förordningen.
Europeiska regelverk, Media Board -
Nytt föräldramaterial - utskick till hela Sverige
Mediemyndigheten lanserar idag digitala guider om föräldrainställningar i mobiler, spel och sociala medier. Guiderna finns publicerade på myndighetens webbplats och nämns i en folder som Folkhälsomyndigheten och Mediemyndigheten nu skickar ut till föräldrar som har barn mellan 6–13 år i hela Sverige.
Barn och unga -
Två inslag i TV4:s Nyhetsmorgon fälls
Granskningsnämnden fäller två olika inslag i TV4:s Nyhetsmorgon. De båda inslagen stred mot kravet på saklighet.
Granskningsnämndens beslut -
Ny statistik - Användningen av digitala medier minskar bland yngre barn
Nu släpper Mediemyndigheten Ungar & medier 2025 som visar att föräldrar är mer restriktiva med att ge mobiltelefoner till sina yngre barn och att läsandet av böcker och tidningar fortsätter att öka. Dessutom får allt fler tonåringar obehagliga bilder i sina sociala medier.
Barn och unga Medieutveckling -
Fem fällningar i granskningsnämnden
Granskningsnämnden fäller sammanlagt fem inslag: Tre i SVT, ett i P1 Godmorgon världen och ett i TV4 Nyheterna.
-
Unga väljer bort nyheter om samhälle och politik
Unga tar del av nyheter i huvudsak genom sociala medier och väljer bort nyheter som handlar om samhälle och politik. Utrikesfödda använder i högre utsträckning utländska nyheter än personer med svensk bakgrund. Detta och mycket mer visar två nya rapporter som Mediemyndigheten släpper idag – Mediekonsumtion 2025 och Svenska nyhetsvanor 2005-2024.
Mediemyndigheten Medieutveckling -
Rapport frias om antisemitisk bild
Granskningsnämnden friar ett inslag i Rapport. I inslaget sades att en bild som en riksdagsledamot delat på sociala medier var antisemitisk. Nämnden bedömer inte att inslaget strider mot kravet på saklighet.
Granskningsnämndens beslut -
Mediemyndigheten öppnar ansökan om mediestöd
Från och med den 18 augusti 2025 kan nyhetsmedier ansöka om mediestöd för 2026 i myndighetens e-tjänst. Sista ansökningsdag är den 8 september 2025.
-
Mediemyndigheten får nytt uppdrag gällande EU-förordningen om politisk reklam
EU stärker regelverket för politisk reklam – regeringen föreslår ny lag och ger uppdrag till Mediemyndigheten att agera behörig myndighet och nationell kontaktpunkt under 2025.
Europeiska regelverk, Media Board Mediemyndigheten -
SVT:s granskning ”Det svenska styckmordet” frias
Granskningsnämnden friar SVT:s programserie om fallet Catrine da Costa. Den kritiska granskningen strider inte mot kraven på opartiskhet och saklighet.