Rapportera brister i tillgänglighet
I enlighet med gällande lagstiftning är tjänsteleverantörer skyldiga att rapportera om tjänster inte uppfyller tillgänglighetskraven.

Hur ska ni rapportera?
Framöver kommer det att vara möjligt att rapportera tillgänglighetsbrister via en e-tjänst. Fram tills dess går det att rapportera via mejl till registrator@mediemyndigheten.se.
Vad ni behöver rapportera
Skriv kortfattat:
- Tjänstens namn och beskrivning: Vad heter tjänsten och vad används den till?
- Var finns tjänsten tillgänglig: Direktlänk till webbplats, applikation eller annan plats där tjänsten tillhandahålls.
- Typ av brist: En kortfattad beskrivning av vad som inte fungerar i relation till tillgänglighetskraven: Detta kan till exempel vara "skärmläsare kan inte läsa menyerna", "kontrast mellan text och bakgrund är för låg".
- När bristen upptäcktes: Datum eller tidsperiod då bristen först uppmärksammades.
- Vilka som påverkas: Om möjligt ange om det särskilt drabbar en viss grupp. Detta kan vara ett visst kundsegment eller en grupp som har vissa funktionsnedsättningar.
- Vidtagna åtgärder och/eller planerade åtgärder: Vad har ni gjort hittills för att lösa problemet? Vilka åtgärder planerar ni att genomföra?
- Kontaktperson hos aktören: Namn, e-post och/eller telefonnummer till en person som myndigheten kan kontakta vid behov.
Vad ni inte behöver skicka in
För att underlätta rapporteringen och fokusera på det som är relevant för tillsynen, vill vi tydliggöra vad ni inte behöver skicka in:
- Programkod eller teknisk dokumentation: Det är inte nödvändigt att skicka med HTML-, CSS-, JavaScript- eller annan källkod.
- Detaljerade tekniska loggar eller felrapporter: Om inte myndigheten särskilt begär det, behövs inte interna loggfiler eller felsökningsdata.
- Interna utvecklingsdokument eller testresultat: Internt material som används i ert arbete med att identifiera och åtgärda brister är inte nödvändigt att dela i detta skede.
- Bilder eller videor: Dessa är valfria. De kan vara hjälpsamma i vissa fall men är inget krav.
- Allmänna tillgänglighetsutlåtanden eller policyer: Det räcker att ni beskriver den specifika bristen och vad ni gör åt den.
När ska ni rapportera?
Enligt lagen ska rapporteringen ske omedelbart. Rapporteringen bör ske utan onödigt dröjsmål och så snart det praktiskt är möjligt. Om ni ofta noterar brister i era tjänster kan ni sammanställa dem i en rapportering.