Mediemyndigheten

Regeringen föreslår ny lagstiftning som komplement till EU:s förordning om politisk reklam

Regeringen har lämnat en proposition med förslag till en ny lag som innehåller kompletterande bestämmelser till EU-förordningen om politisk reklam. Förslagen innebär utökade och delvis nya arbetsuppgifter för Mediemyndigheten. Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

EU-förordningen om politisk reklam träder i kraft redan den 10 oktober 2025, men i och med lagförslagen i propositionen möjliggörs en fullständig tillämpning av EU-förordningen i Sverige efter årsskiftet. Propositionen innehåller bestämmelser om bland annat sanktionsavgifter samt de behöriga myndigheternas handläggning och befogenheter. Det föreslås även en ändring i lagen om allmänna förvaltningsdomstolar. Mediemyndigheten är ansvarig för att övervaka efterlevnaden av vissa delar av förordningen.

Syftet med förordningen om politisk reklam är att skapa en väl fungerande inre marknad för politiska reklamtjänster, öka transparensen och rättssäkerheten för mottagare av politisk reklam samt säkerställa ett starkt skydd för personuppgifter i samband med politiska kampanjer.

Här kan du läsa propositionen: Prop. 2025/26:4