De flesta barn och unga är positiva till influencers
Två unga tjejer tittar i en mobiltelefon.
Barn ser mest positivt på influencers men är också medvetna om de negativa sidorna som att influencers inte alltid talar sanning.
Mer än hälften av alla barn i åldern 9–12 år följer olika influencers. Mediemyndigheten har intervjuat barn och unga i åldern 9–15 år om influencers i en rapport.
Det här har rapporten kommit fram till genom intervjuerna:
- Barn och unga är ofta positiva till influencers och ser dem som förebilder och underhållning. Men det finns många olika typer av influencers och alla fungerar inte som förebilder.
- Influencers är en viktig del av barns och ungas vardagsliv. Många tycker att det är viktigt att följa influencers och att följa samma som kompisarna.
- Barn och unga tycker att influencers verkar göra många roliga saker som man själv också kanske vill testa.
- Barn och unga ser skillnad mellan influencers och vänner i verkliga livet, men säger att de känner en speciell närhet till influencers.
- Barn och unga är medvetna om negativa sidor av influencers, som att de kanske inte alltid talar sanning. Samtidigt tycker de att den negativa sidan inte är så viktig.
- Barn och unga tycker inte alltid att vuxna förstår sig på influencers eller vad som händer på sociala medier. Men många av de intervjuade barnen skulle vilja prata mer om influencers med vuxna och i skolan.
Barn och unga kanske inte alltid följer just de influencers som de själva gillar, utan oftast de som kompisar och alla andra följer och som är populära just då. Att kunna prata om influencers med kompisar är viktigt, anser de barn som intervjuats.
Alltså: Många barn och unga följer olika influencers och känner ofta en speciell närhet till dessa. Ofta kan influencern ses som en förebild, underhållning, inspiration eller som något att prata om med kompisar. Många barn och unga kan dock se negativa sidor med influencers och vet om att de inte alltid talar sanning.
Här kan du ladda ner rapporten Barns och ungas influencers - En fokusgruppstudie.