Mediemyndigheten

TTPA - EU:s förordning om politisk reklam

EU:s förordning om politisk reklam (Transparency and targeting of political advertising – TTPA) är en ny förordning som gäller från och med den 10 oktober 2025. Det övergripande syftet med förordningen om politisk reklam är att åstadkomma ökad transparens för sådan reklam samt att harmonisera reglerna för tillhandahållande av politiska reklamtjänster inom EU.

Mediemyndigheten övervakar efterlevnaden av vissa delar av EU-förordningen om politisk reklam, samt utför andra uppgifter som följer av förordningen (artikel 22.3 och 22.4 ). Myndigheten är dessutom nationell kontaktpunkt och upprätthåller register över rättsliga företrädare enligt förordningen.

Blå bakgrund med kretskortsmönster och texten 'TTPA' i en central fyrkant, omgiven av tolv gula stjärnor i en cirkel som liknar EU-flaggan.

Vad är syftet med förordningen om politisk reklam?

Förordningen om politisk reklam ingår som en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati som syftar till att främja fria och rättvisa val, stödja fria och oberoende medier och motverka desinformation.

Den nya regleringen innebär bland annat att:

  • Politiska reklammeddelanden ska förses med viss information genom märkning och ett så kallat transparensmeddelande.
  • Det ska framgå att budskapet utgör politisk reklam, vem som står bakom reklamen, vilken ekonomisk ersättning som har lämnats för den, dess koppling till val och andra processer, information om inriktnings- och annonsleveransteknik som har använts och liknande upplysningar.
  • Olika aktörer i kedjan av politiska reklamtjänster är skyldiga att tillhandahålla och offentliggöra information om den politiska reklamen samt säkerställa att den är riktig.
  • Det införs regler om när personuppgifter får användas i syfte att rikta sådan reklam online.

Förordningen omfattar både valrelaterade och icke-valrelaterade politiska budskap och gäller politiska reklammeddelanden som sprids i unionen, offentliggörs i en eller flera medlemsstater eller riktas till unionsmedborgare.

Vad innebär förordningen i praktiken?

Bestämmelserna innebär skyldigheter för flera av dem som är involverade i politisk reklam och aktualiseras vid olika led i processen från att någon begär en politisk reklamtjänst via eventuella mellanhänder och fram till att det färdiga reklammeddelandet görs tillgängligt för allmänheten. Den omfattar politiska partier, kampanjorganisationer, företag och andra aktörer som sprider politiska budskap inom EU. Här är några exempel:

  • Politiska partier och kandidater behöver tillhandahålla information som är nödvändig för märkningen och transparensmeddelandet och säkerställa att denna är riktig.
  • Reklambyråer, mediehus och plattformar som producerar eller publicerar politisk reklam ansvarar för att samla in, bevara och tillgängliggöra relevant information om reklamen samt märka den på visst sätt. 
  • Väljare och enskilda personer kan lättare förstå när de har att göra med politiska reklammeddelanden, för vems räkning reklammeddelandet görs och varför de utses till målgrupp för meddelandet.
  • Aktörer som tillhandahåller politiska reklamtjänster i EU (t.ex. reklambyråer), men som inte är etablerade i EU har en skyldighet att utse en rättslig företrädare som ska registreras i medlemsstaten där tjänsten erbjuds. Mediemyndigheten ansvarar för registret över dessa företrädare. För att registrera rättslig företrädare se vår e-tjänst.

Märkning av politisk reklam

I förordningen om politisk reklam ställs krav på att politisk reklam ska förses med märkning och transparensmeddelande. EU-kommissionens genomförandeförordning 2025/1410 innehåller regler om dessa krav i olika format och medier. Nedan hittar du en förenklad översikt över kraven på märkning och transparensmeddelande.

Politisk reklam ska ha en tydlig märkning
Ett tydligt märkningsmeddelande ska ge mottagaren information om:

●     att det är ett politiskt reklammeddelande

●     sponsorns identitet och eventuell kontrollerande enhet

●     eventuell användning av inriktningsteknik eller annonsleveransteknik

●     eventuell koppling till val/folkomröstning eller lagstiftnings- eller regleringsinitiativ

Märkningen måste vara tydlig och lätt för den genomsnittlige mottagaren att uppfatta. Den ska vara synlig eller hörbar och får inte döljas av färg, form eller ljud. Den får inte heller döljas av mediets tekniska begränsningar, exempelvis ska mottagaren inte behöva scrolla eller klicka sig vidare för att se märkningen. Det ska vara lätt för mottagare att identifiera ett politiskt reklammeddelande, utan att behöva engagera sig i meddelandets innehåll. Märkningen ska finnas kvar även om reklamen delas vidare. 

En detaljerad mall för hur märkningen ska utformas finns i EU-kommissionens genomförandeförordning 2025/1410, bilaga II.

Den politiska reklamen ska också innehålla eller hänvisa till ett transparensmeddelande
Utöver en tydlig märkning ska reklamen också innehålla ett transparensmeddelande med information på samma språk som reklamen. Meddelandet ska ge detaljerad information om vem som står bakom reklamen, vad syftet är och vilka metoder som används för att sprida den. Transparensmeddelandet kan finnas direkt i reklamen, eller direkt nås via till exempel en länk eller QR-kod i reklamen. Länken eller QR-koden ska beskrivas som “Transparensmeddelande”. Hänvisningen ska vara tydlig och finnas tillgänglig under hela tiden reklammeddelandet visas. Informationen ska också hållas uppdaterad under hela denna period.

Transparensmeddelandet ska bland annat innehålla information om:

●     sponsorns identitet och kontaktuppgifter, samt den eventuella enhet som ytterst kontrollerar sponsorn

●     den tidsperiod som reklamen publiceras

●     de sammanlagda belopp som erhållits för reklammeddelandet samt för den eventuella reklamkampanjen

●     ursprunget för de ekonomiska medel som erhållits – offentlig och/eller privat, från ett land inom EU och/eller ett land utanför EU 

●     den metod som används för att beräkna de sammanlagda belopp som erhållits för reklammeddelandet samt för den eventuella reklamkampanjen

●     det val/folkomröstning, lagstiftnings- eller regleringsinitiativ som reklammeddelandet eventuellt är kopplat till

●     eventuell användning av inriktningsteknik eller annonsleveransteknik

●     hur mottagaren kan återkalla sitt samtycke till att personuppgifter används för politiska reklamändamål

●     Hur man anmäler till utgivaren att det politiska reklammeddelandet inte uppfyller kraven

Transparensmeddelandet ska utformas för att vara:

●     Maskinläsbart när det politiska reklammeddelandet görs tillgängligt elektroniskt

●     tillgängligt för personer med funktionsnedsättning enligt tillämpliga tillgänglighetskrav

Utgivare av politisk reklam ska spara transparensmeddelandet, samt eventuella ändringar i det, under sju år efter att reklammeddelandet publicerats.

En detaljerad mall för transparensmeddelandets innehåll och utformning finns i EU-kommissionens genomförandeförordning 2025/1410, bilaga II.

I bilaga III finns tekniska specifikationer för transparensmeddelandet.


För tv (traditionella sändningar samt streamingtjänster) samt linjär och icke-linjär radio, gäller följande för märkning och transparensmeddelande:

●     i tv ska en visuell märkning visas tydligt i bild under hela det politiska reklammeddelandet, alternativt över hela skärmen i början eller slutet. Om märkningen bara visas i början eller slutet måste den synas i minst tre sekunder. Dessutom måste tre uppgifter framgå tydligt under hela reklamen: 

○     att det är politisk reklam

○     sponsorns namn 

○     länk eller QR-kod till transparensmeddelandet

Märkningen får även bestå av en kombination av ljud och bild om dessa tre uppgifter framgår tydligt under hela reklamen.

●     i radio ska märkningen höras i början eller i slutet av det politiska reklammeddelandet och uttalas tydligt i formell ton, utan bakgrundsljud. Transparensmeddelandet kan antingen läsas upp i sin helhet eller anges via en kort webbadress. 

För mer information om märkningen och transparensmeddelandets utformning se rubriken ”Gäller för alla medier”. Mallar för hur visuell och ljudbaserad märkning samt transparensmeddelande i sin helhet ska utformas finns i EU-kommissionens genomförandeförordning 2025/1410, bilaga II.


I tryckta medier, såsom tidningar, tidskrifter, broschyrer, foldrar, affischer och flygblad, ska märkningen som regel återges i en enda ruta.

Om transparensmeddelandet ingår i samma tryckta material som det politiska reklammeddelandet ska det som regel återges i en enda tryckt ruta,
i annat fall ska det finnas direkt tillgängligt via till exempel en webbadress eller QR-kod.

Både märkningen och transparensmeddelandet ska visas med stor kontrast till bakgrunden. 

För mer information om märkningen och transparensmeddelandets utformning se rubriken ”Gäller för alla medier”. Mallar för hur visuell och ljudbaserad märkning samt transparensmeddelande i sin helhet ska utformas finns i EU-kommissionens genomförandeförordning 2025/1410, bilaga II.


För digitala medier (undantaget audiovisuella tjänster och radio, se avsnittet tv och radio ovan) gäller följande för märkning och transparensmeddelande:

●     i video ska en visuell märkning visas tydligt i bild under hela det politiska reklammeddelandet, alternativt över hela skärmen i början eller slutet. Om märkningen bara visas i början eller slutet måste den synas i minst tre sekunder. Dessutom måste tre uppgifter framgå tydligt under hela reklamen:

○     att det är politisk reklam

○     sponsorns namn 

○     länk eller QR-kod till transparensmeddelandet

●     I digitala medier generellt får mediets utformning och användargränssnitt som underlättar navigering online och informationsvisning användas för att visa märkningen, om uppgifterna om att det är politisk reklam, sponsorns namn samt länk/QR-kod till transparensmeddelandet tydligt framgår under hela reklamen utan att mottagaren behöver vidta ytterligare åtgärder. En visuell märkning som visas eller presenteras på detta sätt ska visas som mörk text på ljus bakgrund.

●     I ett ljudbaserat format i digitala medier får märkningen vara ljudbaserad om den hörs utan att mottagaren behöver vidta några åtgärder och den är placerad i början eller slutet av reklammeddelandet.

Märkningen får göras som en kombination av ljud och bild, om uppgifterna om att det är politisk reklam, sponsorns namn samt länk/QR-kod till transparensmeddelandet tydligt framgår under hela reklamen. 

För mer information om märkningen och transparensmeddelandets utformning se rubriken ”Gäller för alla medier”. Mallar för hur visuell och ljudbaserad märkning samt transparensmeddelande i sin helhet ska utformas finns i EU-kommissionens genomförandeförordning 2025/1410, bilaga II.


Frågor och svar om politisk reklam

Politisk reklam definieras i förordningen som utarbetande, placering, främjande, publicering, tillhandahållande eller spridning av ett budskap som normalt tillhandahålls mot ersättning, genom intern verksamhet eller som en del av en politisk reklamkampanj. Det krävs att budskapet är kopplat till en politisk aktör alternativt att det kan och är utformat för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning, ett röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.

Från definitionen av politisk reklam finns vissa undantag, till exempel officiell information till allmänheten från nationella myndigheter, regeringar och EU, förutsatt att det inte är utformat för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning, ett röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.

Politiska åsikter och annat redaktionellt innehåll som omfattas av redaktionellt ansvar betraktas inte heller som politisk reklam – såvida inte ersättning lämnas i samband med detta av tredje part. Detsamma gäller för politiska åsikter som uttrycks av en privatperson.


Kapitel II i förordningen (artikel 6–17) innehåller skyldigheter avseende transparens och tillbörlig aktsamhet i politiska reklamtjänster. Reglerna innebär skyldigheterna för sponsorer, tillhandahållare av reklamtjänster och utgivare av politisk reklam. För att omfattas av skyldigheter i kapitel II krävs att det är fråga om tillhandahållande av en tjänst.

Kapitel III i förordningen (artikel 18–20) innehåller regler om så kallad inriktningsteknik och annonsleveransteknik som inbegriper behandling av personuppgifter i samband med politisk reklam online. Reglerna gäller för personuppgiftsansvariga enligt definitionen i EU:s dataskyddsförordning. Dessa regler gäller även när det inte är fråga om tillhandahållande av en tjänst.

Sponsor definieras som den fysiska eller juridiska person på vars begäran eller för vars räkning ett politiskt reklammeddelande utarbetas, placeras, främjas, publiceras, tillhandahålls eller sprids. En sponsor har skyldigheter enligt artikel 7 (identifiering av politiska reklamtjänster).

Tillhandahållare av politiska reklamtjänster definieras som en fysisk eller juridisk person som tillhandahåller politiska reklamtjänster, med undantag för rena sidotjänster. En tillhandahållare av politiska reklamtjänster har skyldigheter enligt artikel 5 (icke-diskriminering och förbud mot sponsorer från tredjeländer), artikel 6.2 (avtal), artikel 7 (identifiering av politiska reklamtjänster), artikel 9 (registrering), artikel 10 (informationsöverföring till utgivare), artiklarna 16–17 (överföring av information till behöriga myndigheter och andra berörda enheter) och artikel 21 (rättslig företrädare).

Utgivare av politisk reklam (undergrupp av tillhandahållare av politiska reklamtjänster) definieras som en tillhandahållare av politiska reklamtjänster som publicerar, tillhandahåller eller sprider politisk reklam, oavsett medium. En utgivare av politisk reklam har, utöver de skyldigheter som gäller för tillhandahållare av politiska reklamtjänster, skyldigheter enligt artiklarna 11–12 (märkning- och transparenskrav), artikel 13 (europeisk databas över politiska reklammeddelanden online), artikel 14 (regelbunden rapportering) och artikel 15 (anmälningsmekanism).

Personuppgiftsansvarig definieras som personuppgiftsansvarig enligt definitionen i artikel 4.7 i förordning (EU) 2016/679 eller, i tillämpliga fall, enligt definitionen i artikel 3.8 i förordning (EU) 2018/1725. Personuppgiftsansvariga har skyldigheter enligt artiklarna 18–20 (inriktningsteknik och annonsleveransteknik).

Mikroföretag, små företag och medelstora företag som uppfyller kriterierna enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/34/EU omfattas i vissa fall av särskilda regler och undantag.


När budskap läggs ut organiskt på sociala medier, dvs. utan användning av betaltjänster för att boosta inlägget eller andra utgivningstjänster som tillhandahålls mot en särskild ersättning, eller när budskap sprids till allmänheten på andra sätt genom så kallad intern verksamhet, är de transparenskrav som gäller för utgivare av politiska reklammeddelanden enligt kapitel II inte tillämpliga.

Om en tillhandahållare av en politisk reklamtjänst utarbetar ett politiskt reklam-meddelande som senare publiceras, levereras eller sprids som en del av intern verksamhet måste de dock fortfarande uppfylla de övriga skyldigheter som gäller för tillhandahållare av politiska reklamtjänster i kapitel II.

Om utgivare av politisk reklam publicerar, levererar eller sprider politiska reklammeddelanden som utarbetats internt måste de uppfylla skyldigheterna som gäller för utgivare. Detta inbegriper skyldigheten för användare av onlineplattformar att korrekt märka det budskap som de laddar upp, om det räknas som politisk reklam och om de får ersättning i utbyte mot att de laddar upp budskapet, eftersom dessa användare i sådana fall betraktas som utgivare av politisk reklam (t.ex. influerare som får betalt för att lägga ut budskap till stöd för politiska aktörer som utarbetas av dessa aktörers interna kommunikationstjänster).


Nej. Reglerna gäller både under och utanför valperioder och omfattar även icke-valrelaterade politiska budskap.


Regeringen har den 26 juni 2025 beslutat att ge Mediemyndigheten i uppdrag att vara behörig myndighet enligt artikel 22.3 och 22.4 i förordningen. Det innebär att myndigheten kommer att stå för den huvudsakliga övervakningen av efterlevnaden av förordningen. I artikel 22.1 i förordningen om politisk reklam finns bestämmelser som innebär att Integritetsskyddsmyndigheten kommer vara behörig att övervaka tillämpningen av artiklarna 18 och 19 i förordningen. 


Överträdelser kan leda till sanktioner enligt förordningen. Bestämmelser om sådana påföljder ska fastställas av respektive medlemsstat.


Klagomål gällande politisk reklam

Om du har tagit del av reklam som inte uppfyller kraven i EU:s förordning om politisk reklam ska du i första hand kontakta utgivaren av det politiska reklammeddelandet. En utgivare av politisk reklam är den som publicerar, tillhandahåller eller sprider politisk reklam.

Utgivare av politisk reklam ska göra det möjligt för privatpersoner att underrätta dem om att ett publicerat politiskt reklammeddelande inte är förenligt med förordningen om politisk reklam. Om du har synpunkter på ett politiskt reklammeddelande ska du därför först ta kontakt med utgivaren av det politiska reklammeddelandet.

Om det inte finns något sätt att kontakta utgivaren, eller om du inte får något svar, kan du i stället göra en anmälan direkt till Mediemyndigheten genom att använda vår e-tjänst: Klagomål gällande politisk reklam.

Vill du veta mer?