Ny EU-förordning om politisk reklam börjar gälla i oktober 2025
I oktober 2025 kommer en ny EU-förordning om politisk reklam att bli tillämplig. Syftet med förordningen är att öka transparensen avseende politisk reklam och därmed främja en öppen och rättvis politisk debatt och motverka informationsmanipulering och inblandning, särskilt inför val.

Förordningen ingår som en av flera åtgärder i EU:s handlingsplan för demokrati som syftar till att främja fria och rättvisa val, stödja fria och oberoende medier och motverka desinformation.
Den nya regleringen innebär bland annat att:
- Politiska reklammeddelanden ska förses med viss information genom märkning och ett så kallat transparensmeddelande.
- Det ska framgå att budskapet utgör politisk reklam, vem som står bakom reklamen, vilken ekonomisk ersättning som har lämnats för den, dess koppling till val och andra processer, information om inriktnings- och annonsleveransteknik som har använts och liknande upplysningar.
- Olika aktörer i kedjan av politiska reklamtjänster är skyldiga att tillhandahålla och offentliggöra information om den politiska reklamen samt säkerställa att den är riktig.
- Det införs regler om när personuppgifter får användas i syfte att rikta sådan reklam online.
Förordningen omfattar både valrelaterade och icke-valrelaterade politiska budskap och gäller politiska reklammeddelanden som sprids i unionen, offentliggörs i en eller flera medlemsstater eller riktas till unionsmedborgare.
Vad innebär förordningen i praktiken?
Förordningen påverkar alla aktörer som på något sätt är involverade i politisk reklam. Den omfattar politiska partier, kampanjorganisationer, företag och andra aktörer som sprider politiska budskap inom EU. Här är några exempel:
- Politiska partier och kandidater behöver tillhandahålla information som är nödvändig för märkningen och transparensmeddelandet och säkerställa att denna är riktig.
- Reklambyråer, mediehus och plattformar som producerar eller publicerar politisk reklam ansvarar för att samla in, bevara och tillgängliggöra relevant information om reklamen.
- Väljare och enskilda personer kan lättare förstå när de har att göra med politiska reklammeddelanden, för vems räkning reklammeddelandet görs och varför de utses till målgrupp för meddelandet.
Frågor och svar om politisk reklam
Politisk reklam definieras i förordningen som utarbetande, placering, främjande, publicering, tillhandahållande eller spridning av ett budskap som normalt tillhandahålls mot ersättning, genom intern verksamhet eller som en del av en politisk reklamkampanj. Det krävs att budskapet är kopplat till en politisk aktör alternativt att det kan och är utformat för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning, ett röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.
Från definitionen av politisk reklam finns vissa undantag, till exempel officiell information till allmänheten från nationella myndigheter, regeringar och EU, förutsatt att det inte är utformat för att påverka resultatet av ett val eller en folkomröstning, ett röstbeteende eller en lagstiftnings- eller regleringsprocess.
Politiska åsikter och annat redaktionellt innehåll som omfattas av redaktionellt ansvar betraktas inte heller som politisk reklam – såvida inte ersättning lämnas i samband med detta av tredje part. Detsamma gäller för politiska åsikter som uttrycks av en privatperson.
Nej. Reglerna gäller både under och utanför valperioder och omfattar även icke-valrelaterade politiska budskap.
Det ska exempelvis framgå:
- Att det rör sig om ett politisk reklammeddelande.
- Det val, den folkomröstning och den lagstiftnings- eller regleringsprocess som reklammeddelandet är kopplat till, om så är fallet.
- Att det politiska reklammeddelandet har varit föremål för inriktningsteknik eller annonsleveransteknik, om så är fallet.
- Vem som har betalat för det politiska reklammeddelandet och vilken ekonomisk ersättning som har lämnats.
- Under vilken period reklammeddelandet är avsett att publiceras, tillhandahållas eller spridas.
Senast den 10 juli 2025 kommer EU-kommissionen att anta så kallade genomförandeakter gällande utformningen av märkningen och transparensmeddelandet som ska säkerställa att dessa är anpassade till det medium som det politiska reklammeddelandet förekommer i.
Förordningen innebär skyldigheter för så kallade sponsorer, tillhandahållare av politiska reklamtjänster och utgivare av politisk reklam.
I Sverige kommer berörda myndigheter att samverka kring tillsyn och tillämpning av reglerna.
Överträdelser kan leda till sanktioner enligt förordningen. Bestämmelser om sådana påföljder ska fastställas av respektive medlemsstat.