Mediemyndigheten

Mediekarta

Den svenska mediemarknaden är begränsad, språkområdet är litet och det är förhållandevis få som är målgruppen för ett lokalt, regionalt och nationellt medieutbud. Ägarstrukturen är varie­rad, det finns börsnoterade företag med verksamhet i flera länder, koncerner som ägs av familjer eller ideella stiftelser samt en förvaltningsstiftelse som äger de tre public service-företagen.

För att ge en överblick över de största medieföretagen som är verk­samma på den svenska mediemarknaden har vi tagit fram Mediekartan. Kartan visar dock inte storleksförhållandet mellan de olika aktörerna.

Mediekarta 2025

Ladda ned

Mediekarta 2025.pdf

Mediekarta 2025 liggande layout.pdf

Sammanfattning Mediekarta 2025

För att ge en överblick över vilka mediebolag som finns på den svenska mediemarknaden 2025 har myndigheten tagit fram en uppdaterad mediekarta. Kartan är uppdelad på ägarförhållanden inom rörlig bild, ljudmarknaden och nyhetsmedier samt de globala techbolagen. Den visar inte storleksförhållandet mellan de olika aktörerna. För att visa var ägarna har sin hemvist används flaggor.

När det gäller ljudmarknaden finns det två stora ägare av kommersiell radio, Bauer Media Group, som har tyska ägare, och Viaplay Group, som har franska och tjeckiska ägare. Dessutom sänder franskägda NRJ nationell kommersiell radio i Sverige. När det gäller public service sänder Sveriges radio tre nationella radiokanaler och 25 lokala kanaler samt flertalet poddar. Även public service-bolaget Utbildningsradion sänder radio. En annan stor kommersiell svensk aktör inom ljudmedier är Spotify. Dessutom finns det flera svenska poddbolag.

Marknaden för rörlig bild har många amerikanska ägare till exempel Disney och Netflix. Det finns endast ett fåtal svenska ägare utöver public service. Norska Schibsted har köpt TV4 och äger även finska MTV. Det finns två mindre svenska tv-kanaler som ägs av stora företag som Axess TV, vars ägare är Nordstjernan Holding AB som i sin tur ägs av Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelser. Även Svenska Handelsbanken AB äger en tv-kanal, EFN TV.  Discovery Communication som bland annat äger Kanal 5 och HBO har amerikanska ägare, Warner Bros Discovery. Viaplay Group som bland annat äger TV3 och streamingtjänsten Viaplay har franska och tjeckiska ägare.

Den svenska tidningsmarknaden har konsoliderats under flera års tid och består i huvudsak av två stora ägare, den ena norska Schibsted och den andra svenska Bonnier. Dessutom är det ett omfattande korsvist ägande på tidningsmarknaden där de två stora koncernerna ingår vilket framgår av pilar på kartan. De som fortfarande står utanför det korsvisa ägandet är idag VK Media, Norrköpings Tidningar och än så länge Ge-Te media som äger de lokala Mitt-i -tidningar.

Utöver de traditionella mediebolagen innehåller kartan även de största amerikanska techbolagen, Meta, Amazon, Microsoft, Apple och Alphabet. Den sociala medietjänst som särskilt har en ung publik, Tiktok, har dock kinesiska ägare, ByteDance.

Mediekarta 2024

Ladda ned

Mediekarta - Ägande- och branschstruktur på den svenska mediemarknaden

Mediekarta 2024

Mediekarta 2022

Ladda ned

Mediekarta 2022