Rapport om mediernas utbud, ägande och ekonomi. Svensk marknad för radio och podd har tagits fram i samarbete med Nordicom vid Göteborgs universitet.
Svensk marknad för nyheter
Rapport om mediernas ägande, utbud och ekonomi. Studien tas fram i samarbete med Nordicom på Göteborgs universitet.

Ladda ned
Svensk marknad for nyheter 2025.pdf
Sammanfattning
På den svenska nyhetsmarknaden har flera företag slagits ihop på senare år. Det har gjort att antalet ägare och bolag som ger ut nyheter har blivit färre. Men mängden tidningar och andra nyhetsleverantörer har inte minskat i samma utsträckning. Nyhetsutbudet har därmed varit ganska stabilt. Den stabila trenden höll i sig även under 2024 och första halvåret 2025. Antalet tidningar som lades ned var få. Däremot har ett antal nyhetstidningar dragit ned på utgivningen av sina tryckta utgåvor och i något enstaka fall även upphört med sin tryckta utgivning.
Schibsted köper TV4
Under 2024 fortsatte den generella strukturella trenden på marknaden där de stora tidningskoncernerna fusionerade flera av sina dotterbolag in i moderbolagen. Den största strukturaffären första halvåret 2025 var den norska mediekoncernen Schibsteds köp av det svenska tv-bolaget TV4.
Annonsörerna fortsatte att dra ned på sina reklaminvesteringar i nyhetsmedier, speciellt i tryckta nyhetsmedier. Konsumentintäkterna är i dag den viktigaste intäktskällan för de flesta nyhetsmedier. De tydligaste undantagen från den huvudregeln under 2024 var kvällstidningarna och tv-medier.
Huvuddelen av den kommersiella marknadens omsättning skedde 2024 i de mediebolag som omsätter 1 miljard kronor eller mer. De stora bolagen var också mer lönsamma än de mindre. SVT och SR:s omsättning ökade under 2024 till 9,3 miljarder. Även deras kostnader ökade, inte minst till följd av ökade investeringar i teknik, beredskap och säkerhet.
Förutom den här rapporten publicerar myndigheten också rapporterna Svensk marknad för radio och podd och Svensk marknad för tv och strömmad tv. Tv-rapporten publiceras inom kort.