Svensk marknad för radio och podd
Rapport om mediernas ägande, utbud och ekonomi. Studien tas fram i samarbete med Nordicom på Göteborgs universitet.

Ladda ned
Svensk marknad for radio och podd 2025.pdf
Sammanfattning
Ekonomiskt var 2024 ett år av tillväxt både för den kommersiella radion och poddarna. För public service var förändringen måttlig.
Under de senaste åren har den svenska mediemarknaden genomgått omfattande förändringar. Stora mediekoncerner har köpt upp mindre aktörer, korsägandet har ökat och andelen utländskt ägande har blivit mer påtaglig. Utvecklingen på den traditionella radiomarknaden har däremot präglats av stabilitet. Marknaden består i huvudsak av SR med sina public service-kanaler och de privatägda kommersiella radiostationerna. Inom den kommersiella radion har strukturen varit i stort sett oförändrad sedan 2010-talet med två dominerande nationella nätverk: det tyska Bauer Media och det svenska Viaplay Group Radio.
Poddar och webbradio
Parallellt med utvecklingen på den traditionella radiomarknaden har det skett en omvälvande framväxt av poddar och webbradio. Utbudet för publiken är numera så stort att det är svårt att ge en kvalificerad uppskattning av omfånget. I rapporten tecknas en översiktlig bild av utbudet på den traditionella radiomarknaden och några av de största kommersiella distributörerna av poddar som riktar sig till en svensk publik. De största svenska aktörerna inom annonsfinansierade podcasts är Acast, Bauer Media (Podplay), Spotify, Perfect Day, Panc Media och Make Sense Media.
Förutom den här rapporten publicerar myndigheten också rapporterna Svensk marknad för nyheter och Svensk marknad för tv och strömmad tv. Tv-rapporten publiceras inom kort.