Svensk marknad för tv och strömmad tv
Tittandet, reklam- och abonnemangspengar rör sig från traditionella kanaler till strömmade alternativ. Ägandet på den svenska tv-marknaden har också blivit mer utländskt. Räckvidden för strömmad tv är sedan några år större än för linjär eller tablålagd tv. SVT och TV4 har gått från att vara marknadens dominerande aktörer till att på flera sätt bli aktörer bland andra.
Ladda ned
Svensk marknad för tv och strömmad tv.pdf
Ett tydligt tecken på tv-landskapets förändring är att marknätet har förlorat i betydelse. Från och med årsskiftet 2025/26 lämnar TV4 marknätet och ensamt kvar blir SVT och TV Finland.
I dag ägs den stora delen av den svenska tv-marknaden av utländska bolag. Bland de aktörer som erbjuder strömmad tv är de flesta ägda av bolag i USA. Viaplay Group var den klart största svenska kommersiellt finansierade aktören som erbjöd strömmad tv 2024. I början av 2025 köptes TV4 av norska Schibsted.
Annonsörerna ökade sina investeringar i reklam och hushållen ökade sina utgifter för abonnemang inom rörlig bild 2024. Tillväxten gäller framför allt de strömmade tjänsterna. Reklamintäkterna för traditionell tv krympte under året.
Viaplay Group omsatte 18,5 miljarder kronor och gjorde en rörelseförlust på -558 miljoner 2024. TV4 gjorde en rörelsevinst på 221 miljoner och det på en omsättning av 6,4 miljarder kronor. SVT ökade sin omsättning till cirka 6 miljarder kronor och redovisade en rörelseförlust på -49 miljoner 2024. Även UR:s omsättning steg under 2024.