Mediemyndigheten

Svensk tv-marknad

I rapporten Svensk tv-marknad beskriver vi utvecklingen både genom en tillbakablick och en nulägesbeskrivning samt genom att berätta om vad som är på gång på den svenska tv-marknaden. 

Ladda ned

Svensk tv-marknad 2023

Utvecklingen av tv- och streaminglandskapet - tidslinje 1969-2023

Sammanfattning Svensk tv-marknad 2023

Det finns en lång tradition i Sverige att bli underhållen av rörlig bild oavsett format eller teknik. Tv:n har haft en central plats i hemmen sedan den introducerades. Intresset för att titta på rörlig bild har knappast avtagit utan snarare ökat med tiden. Generationer av mediekonsumenter söker och hittar nytt innehåll som gör att mediet fortsätter att utvecklas oavsett vilken skärm man tittar på. Trots att den svenska tv-marknaden är liten har vi ett stort utbud och olika tjänster att ta del av.

Förutsättningarna för tv-branschen förändras ständigt, det gäller konsumtionsbeteenden, intäktsmodeller, reglering och teknikutveckling. En stor förändring var när de globala streamingtjänsterna gjorde sitt intåg på den svenska tv-marknaden och började konkurrera med de gamla affärsmodellerna för tv.

Konkurrensen är fortfarande hög om abonnenter, rättigheter och annonsintäkter vilket påverkar de stora svenska kommersiella tv-husen negativt. Just nu påverkas hela tv och streamingbranschen av att konjunkturen försvagas och att den svenska ekonomin försämras.

Samtidigt finns det indikationer på att cirkeln är på väg att slutas med en delvis återgång till annonsfinansierade tv- och streamingtjänster. Det finns nya tjänster på väg in på marknaden som mer liknar de som fanns innan de reklamfria streamingtjänsternas intåg, tjänster med två intäktsben sida vid sida abonnemang och annonser. Det finns även en efterfrågan från tittare att få välja och att få slippa välja, vad de ska se på tv samt en efterfrågan på att kunna betala mindre för abonnemang och istället acceptera reklamavbrott.

De trender som tas upp i rapporten är att

  • Det linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar
  • Det finns stora skillnader mellan hur generationerna tittar på rörlig bild
  • Konkurrensen om medieanvändarnas tid ökar
  • Linjär-tv fortfarande har en stark position på reklammarknaden
  • Marknäten lever trots hög konkurrens
  • Telekombolagen driver utvecklingen
  • Smart-tv-tillverkarna startar egna streamingtjänster
  • Grindvakterna har en stark position
  • Kostnaderna för att producera innehåll och köpa rättigheter är höga
  • Hushållens medieutgifter ökar
  • Nygamla tjänster är på väg tillbaka

Ladda ner rapporten