Om spelen
Johnér Bildbyrå/Scandinav simple
Att spela kan vara både roligt och kunskapshöjande. Här hittar du spel som kan förstärka din medie- och informationskunnighet.
Här nedan hittar du spel som bland annat utmanar fördomar och normer, förbättrar förmågan att upptäcka manipulationsmetoder i sociala medier och som höjer kunskapen om integritetsrisker och barns rättigheter.
Spelen är kostnadsfria och riktar sig främst till barn och unga och kan användas av exempelvis skola och bibliotek men också av vårdnadshavare som vill spela tillsammans med sina barn.
Minarattigheter.se är mycket mer än ett spel. Det är en hel sajt som handlar om barns och ungas rättigheter. På sajten kan man läsa texter, titta på filmer och göra sin röst hörd i omröstningar. Dessutom går det att testa sina kunskaper i olika quiz.
När man besöker minarattigheter.se får man först klicka i hur gammal man är för att innehållet ska passa så bra som möjligt.
Förutom att lära barn och unga om rättigheter funkar sajten också som stöd för pedagoger som vill jobba med barns rättigheter och barnkonventionen. Här finns exempelvis färdigt lektionsmaterial anpassat till läroplanen.
Mina rättigheter är producerat av Barnombudsmannen
Hitta spelet här
I spelet Bad News ikläder man sig rollen som en spridare av desinformation. Uppgiften är att få så många följare som möjligt medan en nyhetssida byggs upp. Men se upp - man förlorar om man sprider uppenbara lögner eller sviker sina följare!
Bad News är ursprungligen skapat i en engelsk och en holländsk version men har anpassats till svenska av bland annat forskare vid Uppsala universitet. Spelet kan användas inom exempelvis undervisning och forskning.
Innan man spelar kan det vara bra att veta att spelet innehåller vissa ämnen och uppgifter som kan uppfattas som stötande.
Spelet riktar sig till personer över 15 år.
Hitta spelet här
Happy Onlife är ett spel som syftar till att öka medvetenheten om risker och möjligheter på nätet. Spelet vänder sig främst till barn i åldrarna 8-12 år men passar även äldre - föräldrar såväl som lärare.
Spelet är framtaget av EU och inspirerat av det klassiska brädspelet “Ormar och stegar”, kombinerat med quizfrågor. Frågorna fokuserar bland annat på internetanvändning, sociala medier och onlinespel. Genom spelet kan både barn och vuxna bli digitalt medvetna medborgare med kunskap om både risker och möjligheter på nätet.
Spelet finns tillgängligt som både webbspel och app för iPhone och Android på flera olika språk, bland annat engelska, franska, italienska och spanska. Det är dessutom möjligt att ladda ned en pappersversion av spelet om man föredrar att spela fysiskt – skriv bara ut materialet, klipp ut spelkorten och spela!
Hitta spelet här
Spela Happy Onlife i webbversion
Koll på vilka nyheter som är sanna och vilka som är falska? I Nyhetsvärderaren kan man testa sina kunskaper och stärka sin källkritiska förmåga.
I Nyhetsvärderaren får man som spelare ta del av totalt nio stycken nyhetsinlägg som delats via sociala medier. Uppgiften är att avgöra hur pass sanna de är.
Nyhetsvärderaren har utvecklats av forskare från Uppsala universitet och har i studier visat sig stärka användarens källkritiska förmågor.
Hitta spelet här
Ett spel om manipulationsmetoder som i politiskt syfte används för att utnyttja spänningar i samhället. Harmony Square kan enligt forskare minska viljan att dela manipulativt innehåll på nätet.
Harmony Square är ett spel om desinformation där man som spelare är anställd som chef i det idylliska Harmony Square, en grön och trevlig plats, känd för sin majestätiska svan och årliga ananaspizzafestival. Målet med spelet är att avslöja de manipulationsmetoder som i politiskt syfte används för att utnyttja spänningar i samhället.
Enligt forskare kan spelandet av Harmony Square medföra en förbättrad förmåga att upptäcka manipulationsmetoder i inlägg i sociala medier, öka människors självförtroende när det gäller att upptäcka sådana metoder och minska deras vilja att dela manipulativt innehåll med personer i sitt nätverk.
Milda former av våld
Spelet är fiktivt men innehåller referenser till verkliga händelser. Innan man spelar kan det vara bra att veta att spelet även innehåller referenser till milda former av våld (inklusive grovt språk).
Spelet är på engelska.
Det amerikanska utrikesdepartementet och amerikanska Department of Homeland Security har i samarbete med DROG och University of Cambridge finansiellt stött utvecklingen och anpassningen av spelet.
Ålder: 15 år och uppåt.
Hitta spelet här
Digital kompetens, utforskande och lek – onlinespelet Bird Escape är en digital version av Escape Rooms med samarbete som avgörande faktor för framgång.
I onlinespelet Bird Escape behöver man samarbeta med andra spelare för att kunna låsa upp olika rum. Varje spelare får egna ledtrådar, kan skapa egna äventyr och bjuda in vänner till spelet. För att klara spelet behöver deltagarna kommunicera via datorn, mobilen eller genom att träffas på riktigt – det viktigaste är att man kan höra varandra.
Bird Escape är utvecklat och designat för att lära genom digital kompetens, utforskande och lek. Spelet är en digital version av Escape rooms, där deltagarna samarbetar i en fysisk miljö för att lösa problem och gåtor och ta sig ut ur låsta rum.
Passar skola och bibliotek
Spelet är producerat av Interaktiva rum och bygger på Escape Bibblan som utvecklats i samverkan med Region Östergötland och Region Sörmland. Passar skola, bibliotek och museum samt teambuildande aktivitet.
Hitta spelet här
I Teknikjakten står problemlösning och samarbete i fokus. Här kan man fördjupa sina kunskaper om digitala verktyg genom en spelifierad metod inspirerad av Escape rooms.
Ett mystiskt meddelande dyker upp på skärmen. Vem är avsändaren? Genom uppdrag och gåtor får deltagarna i Teknikjakten lära sig mer om digitala verktyg som karttjänster, översättningsverktyg, informationssökning, emojispråk, programmering, vädertjänster och datalogiskt tänkande. Fokus ligger på problemlösning och samarbete med ambitionen att gruppen tillsammans ska lära sig mer om de digitala verktygen. I varje grupp kan 3–4 personer delta.
Spelet är inspirerat av Escape rooms (där deltagarna samarbetar i en fysisk miljö för att lösa problem och gåtor och ta sig ut ur rum som är låsta).
Denna version av Teknikjakten, producerad av Digidelnätverket år 2019, är en variant av originalet som togs fram av Umeå kommuns bibliotek 2018.
Ålder: Spelet riktar sig till teknikovana personer från åtta år och uppåt.
Hitta spelet här
Läs mer om Teknikjakten hos Mina bibliotek och lär dig skapa en egen Teknikjakt
I HachShield tränas barnen att bli cyberagenter som kan skydda sin omgivning och sig själva mot cyberbrottslighet.
I HackShield får du som cyberagent hjälpa karaktärerna Sanne och André att lösa olika uppdrag. Du ska lösa uppdraget på så få steg som möjligt, svara rätt på viktiga cyberfrågor och samla in så kallade Datablocks eller Moneyblocks.
Fokus i spelet är att barn i åldern 8-12 ska bli medvetna om och själva skydda sig mot cyberbrottslighet. Genom att spela olika nivåer lär sig barnen om olika aspekter inom cybersäkerhet och de kan också utmana sina kompisar eller sina familjemedlemmar. Spelet kan spelas enskilt eller i grupp.
HackShield är ursprungligen ett nederländskt koncept och startades i Sverige av Stiftelsen Tryggare Sverige. Spelet lanserades i oktober 2023 i samarbete med polisen.
Ålder: Spelet riktar sig i första hand till personer 8-12 år.
Hitta spelet här