Mediemyndigheten

Svenska nyhetsvanor

Ett av de viktigaste områdena som vi har att följa i dagens mediesamhälle är utbudet och konsumtionen av nyheter. Svenska nyhetsvanor är skriven av Ulrika Andersson, docent och forskare vid SOM-institutet. Rapporten ger en djupare förståelse av svenskarnas nyhetsvanor och dess utveckling 2005–2024.

Ladda ned

Svenska nyhetsvanor 2005 - 2024.pdf

Sammanfattning Svenska nyhetsvanor 2005 - 2024

Det finns ett stort intresse för hela svenska folket att ta del av nyheter men valet av plattform för nyhetskonsumtion skiljer sig åt mellan olika generationer. Fler unga nyhetskonsumenter använder i hög utsträckning olika digitala alternativ såsom mobiltelefonen och flöden i sociala nätverksmedier och nyhetssajter. Äldre har fortfarande en stark vana att ta del av nyhetssändningar i tv och radio. Samtidigt blir även de äldre alltmer digitala i sina medievanor. Det innebär att skillnaderna mellan generationerna minskar något över åren.

Lägre konsumtion av samhällsjournalistik via sociala medier

Utöver betydelsen av ålder spelar även medierepertoaren roll för vanan att ta del av samhällsjournalistik. Den som har en blandad repertoar som inkluderar både digitala och traditionella plattformar har vanligen en högre konsumtion av nyheter som rör olika samhällsområden, även när hänsyn tas till ålder, medan den vars nyhetsrepertoar i huvudsak baseras på flöden i sociala nätverksmedier har en klart lägre konsumtion av samhällsjournalistik.

Rapporten visar bland annat att hos de yngre växer framför allt Tiktok som nyhetskälla. Nästan hälften av de unga tar dagligen del av nyheter på plattformen. Dessutom visar en jämförelse mellan åldersgrupperna att unga under 30 år tar del av nyheter om politik och samhälle i betydligt lägre utsträckning än övriga grupper. Bland unga sticker nyheter om brott och rättsväsende ut genom en högre andel regelbundna användare jäm­fört med övriga ämnesområden.

Ytterligare en fråga som belyses i rapporten är vilka skillnader och likheter som kan ses i nyhetsvanor hos inrikes och utrikes födda grupper. Antalet utrikes födda i befolkningen har fördubblats sedan tidigt 2000-tal, från omkring 1,1 miljoner år 2004 till cirka 2,2 miljoner år 2024. Därför är det viktigt att titta närmare på i vilken utsträckning denna grupp tar del av svenska respektive utländska nyhetsmedier.

Den digitala skiljelinjen mellan yngre och äldre har förändrats

Rapporten redovisar hur den svenska befolkningens nyhetsvanor har utvecklats under perioden 2005–2024. Den granskar också vilka skillnader och likheter som kan urskiljas mellan olika åldersgrupper, hur deras medierepertoarer ser ut samt i vilken mån den digitala skiljelinjen mellan yngre och äldre har förändrats under 2020-talets första hälft.

Det här är några av de insikter som presenteras i denna rapport om svenskarnas nyhetsvanor. Resultat som redovisas i rapporten kommer från den nationella SOM-undersökningen.

Ladda ned rapporten Svenska nyhetsvanor