Medieekonomi
I rapporten Medieekonomi förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten är framtagen i samarbete med Nordicom.
Medieekonomi 2024
Ladda ned
Medieekonomi 2024.pdf
Medieekonomi tabellsamling 2024.pdf
Sammanfattning Medieekonomi 2024
Medieåret 2023 kom att präglas av den lågkonjunktur som Sveriges ekonomi gick in under årets första månader. Det var nedgång i ekonomin som bland annat innehöll hög inflation, fallande reklaminvesteringar och vikande lönsamhet. Dessutom föll allmänhetens stora nyhetsintresse tillbaka efter att det stegrats under några år med coronapandemi, fullskaligt krig i Europa och 2022 års allmänna val.
Under medieåret 2023 förstärktes utvecklingen där en växande andel av reklaminvesteringarna lämnar svenskt och nordiskt ägda mediehus till förmån för globala plattformsbolag, som Alphabet och Meta.
Försvagad lönsamhet för dagspressen
För dagspressens del minskade de sammanlagda intäkterna till drygt 13,3 miljarder kronor (13,8 miljarder 2022), exklusive driftsstödet. Räknas driftsstödet med uppgick rörelseintäkterna till cirka 14,0 miljarder. Samtidigt som intäkterna föll så sjönk också den medel- och högfrekventa dagspressens lönsamhetsgrad jämfört med de senaste åren. Bruttomarginal i median försämrades från +2,3 procent 2022 till -0,3 procent 2023. Bidragande orsaker till att marginalen försvagades var vikande reklaminvesteringar i nyhetsmedier, hushållens strama budgetar samt dryga kostnader för papper och distribution. På dagstidningssidan var Bonnierkoncernen den avgjort största aktören, en position som förstärkts ytterligare under senare år genom förvärv och korsägande.
Under 2024 har reklaminvesteringarna i dagspress och nyhetsmedier fortsatt att minska. Morgonpressens konsumentintäkter låg däremot kvar på en i stort sett oförändrad nivå 2023 jämfört med 2022. Och den stabiliteten har fortsatt in i 2024. Sammantaget har den ekonomiska utvecklingen fått ett antal aktörer på dagstidningsmarknaden att genomföra sparpaket, vilka omfattat både frekvens- och personalneddragningar.
Medieekonomi 2023
Ladda ned
Medieekonomi 2023.pdf
Medieekonomi tabellsamling 2023.pdf
Medieekonomi 2016 - 2022
Ladda ned Medieekonomi 2022
Medieekonomi 2022.pdf
Medieekonomi tabellsamling 2022.pdf
Mediekarta 2022.pdf
Ladda ned Medieekonomi 2021
Medieekonomi 2021.pdf
Medieekonomi 2021 tabellsammanställning.pdf
Ladda ned Medieekonomi 2020
Medieekonomi 2020.pdf
Medieekonomi 2020 bilagor.pdf