Mediemyndigheten

Medieekonomi

I rapporten Medieekonomi förklaras de samband som finns mellan konjunkturen, reklammarknaden, mediekonsumtionen och de svenska medieföretagens ekonomi. Rapporten är framtagen i samarbete med Nordicom.

Medieekonomi 2024

Ladda ned

Medieekonomi 2024.pdf  
Medieekonomi tabellsamling 2024.pdf

Sammanfattning Medieekonomi 2024

Medieåret 2023 kom att präglas av den lågkonjunktur som Sveriges ekonomi gick in under årets första månader. Det var nedgång i ekonomin som bland annat innehöll hög inflation, fallande reklaminvesteringar och vikande lönsamhet. Dessutom föll all­mänhetens stora nyhetsintresse tillbaka efter att det ste­grats under några år med coronapandemi, fullskaligt krig i Europa och 2022 års allmänna val.

Under medieåret 2023 förstärktes utvecklingen där en växande andel av reklaminvesteringarna lämnar svenskt och nordiskt ägda mediehus till förmån för globala platt­formsbolag, som Alphabet och Meta.

Försvagad lönsamhet för dagspressen

För dagspressens del minskade de sammanlagda intäkterna till drygt 13,3 miljarder kronor (13,8 miljarder 2022), exklusive driftsstödet. Räknas driftsstödet med uppgick rörelseintäkterna till cirka 14,0 miljarder. Sam­tidigt som intäkterna föll så sjönk också den medel- och högfrekventa dagspressens lönsamhetsgrad jämfört med de senaste åren. Bruttomar­ginal i median försämrades från +2,3 procent 2022 till -0,3 procent 2023. Bidragande orsaker till att marginalen försvagades var vikande reklamin­vesteringar i nyhetsmedier, hushållens strama budgetar samt dryga kost­nader för papper och distribution. På dagstidningssidan var Bonnierkon­cernen den avgjort största aktören, en position som förstärkts ytterligare under senare år genom förvärv och korsägande.

Under 2024 har reklaminvesteringarna i dagspress och nyhetsmedier fortsatt att minska. Morgonpressens konsumentintäkter låg däremot kvar på en i stort sett oförändrad nivå 2023 jämfört med 2022. Och den stabi­liteten har fortsatt in i 2024. Sammantaget har den ekonomiska utveck­lingen fått ett antal aktörer på dagstidningsmarknaden att genomföra sparpaket, vilka omfattat både frekvens- och personalneddragningar.

Medieekonomi 2023

Ladda ned

Medieekonomi 2023.pdf
Medieekonomi tabellsamling 2023.pdf

Medieekonomi 2016 - 2022

Ladda ned Medieekonomi 2022

Medieekonomi 2022.pdf 
Medieekonomi tabellsamling 2022.pdf
Mediekarta 2022.pdf

Ladda ned Medieekonomi 2021

Medieekonomi 2021.pdf
Medieekonomi 2021 tabellsammanställning.pdf

Ladda ned Medieekonomi 2020

Medieekonomi 2020.pdf
Medieekonomi 2020 bilagor.pdf

Ladda ned Medieekonomi 2016 - 2019

Medieekonomi 2019.pdf

Medieekonomi 2018.pdf

Medieekonomi 2017.pdf

Medieekonomi 2016.pdf