Mediemyndigheten

Mediekonsumtion

Mediekonsumtion är en årlig rapport som Mediemyndigheten tar fram, och som beskriver mediekonsumtionen i Sverige. Underlaget i rapporten innehåller statistik från flera källor för att beskriva svenskarnas mediekonsumtion. Statistiken redovisas både som tidsserier och det senaste uppmätta helåret.

Mediekonsumtion 2025

Ladda ned

Mediekonsumtion 2025.pdf

Sammanfattning Mediekonsumtion 2025

Stora skillnader mellan yngres och äldres konsumtion av medier

Det finns stora skillnader mellan de ungas och de äldres medievanor både när det gäller spenderad tid och tillgång till olika medier. Tiden som spenderas på traditionella medier fortsätter minska, särskilt bland de unga. När de unga överger radion till förmån för digitala musiktjänster och poddar stannar fler av de äldre kvar vid radioapparaten. Detsamma gäller för det tablålagda tv-tittandet som fortsätter att minska i alla åldersgrupper men främst hos de yngre. Det betyder inte att tittandet på rörlig bild minskar utan det ökar snarare till följd av ett allt större utbud av digitala tjänster.

Det linjära tittandet på tv minskar och tittandet på streaming ökar

Det traditionella linjära tv-tittandet minskar och tittandet på streaming ökar. Samtidigt finns det en fortsatt efterfrågan från hushållen att kunna titta på linjär tv. Det finns alltså fortfarande en marknad för både den linjära tv:n och streamingtjänster.

Radiolyssnandet minskar i alla åldersgrupper

Även radiolyssnandet har en tydlig åldersklyfta. Det är främst de äldre som lyssnar på traditionell radio till skillnad från de yngre som lyssnar allt mindre. Åldersgruppen 65–79 år lyssnar 149 minuter på radio jämfört med 12–19-åringarna som lyssnar betydligt mindre (24 minuter) ett genomsnittligt dygn. Sveriges Radio når fortsatt flest lyssnare en genomsnittlig dag, 47 procent av befolkningen, men räckvidden minskar för radio totalt. Förskjutningen från analogt till digitalt lyssnande sker främst via poddar. Den dagliga räckvidden för poddar är högre än för traditionell radio i de yngre åldersgrupperna.

Nyhetskonsumtionen är fortsatt hög i befolkningen

Efter att nyhetskonsumtionen och dagstidningsläsandet minskade under flera års tid ökade intresset att ta del av nyheter och att läsa tidningen under pandemin. De medier som flest använder för att ta del av nyheter är de traditionella nyhetsmedierna som även har ett högt förtroende i befolkningen. Det betyder att flest tog del av nyheter via SVT, Sveriges Radio, morgontidningarna och TV4.

Tiktok växer som nyhetskanal för de yngre

Skillnaden mellan generationerna är stor när det gäller valet av plattform för nyhetskonsumtion. Den yngre generationen använder i stor utsträckning sociala medier för att få tillgång till nyheter. Den äldre generationen använder i betydligt högre grad traditionella medier och då främst SVT och Sveriges radio för att ta del av nyheter. Hos de yngre växer framför allt Tiktok som en nyhetskälla.

Tillgången till olika medier varierar med ålder

Tillgången till olika medier är hög i hela befolkningen. Numera har nästan alla en mobil, oavsett ålder. Det är fler som har en tv med internetuppkoppling än utan. Många har även en mediespelare som gör det möjligt att titta på tv via internet. Tillgången till olika utrustning och abonnemang visar att vi blivit alltmer digitala i vår medieanvändning.

Ladda ned Mediekonsumtion 2025

Mediekonsumtion 2024

Ladda ned 

Mediekonsumtion 2024.pdf

Mediekonsumtion 2016 - 2023

Ladda ned

Mediekonsumtion 2023.pdf

Mediekonsumtion 2022.pdf

Mediekonsumtion 2021.pdf

Mediekonsumtion 2020.pdf

Mediekonsumtion 2019.pdf

Mediekonsumtion 2018.pdf

Mediekonsumtion 2017.pdf

Mediekonsumtion 2016.pdf